16.12.2024
Savas-Säätiö on ottanut omavalvonnan vahvasti osaksi toimintaansa – ei vain lain vaatimusten vuoksi, vaan myös osana säätiön arkea ja arvomaailmaa. Yhdessä rakennamme turvallista, läpinäkyvää ja laadukasta tulevaisuutta asiakkaillemme ja työntekijöillemme.
Vuoden 2024 alussa voimaan tullut sotevalvontalaki pyrkii parantamaan palveluiden laatua ja varmistamaan asiakasturvallisuuden yhdenmukaisin kriteerein niin julkisessa kuin yksityisessä sosiaali- ja terveydenhuollossa. Laki korostaa palvelunjärjestäjien ja -tuottajien vastuuta palveluiden laadusta, turvallisuudesta ja asianmukaisuudesta.
Omavalvonta laadun ja turvallisuuden kivijalkana
Palveluntuottajan omavalvonta kuvataan organisaation omavalvontaohjelmassa ja yksikkökohtaisissa omavalvontasuunnitelmissa, jotka ovat julkisesti nähtävillä esimerkiksi internetsivuilla. Omavalvontaohjelmassa kuvataan, miten seurataan sosiaalihuollon palvelujen toteutumista, asiakas- ja potilasturvallisuutta, palvelujen laatua sekä asiakkaiden palvelujen yhdenvertaisuutta. Lisäksi ohjelmaan kirjataan toimenpiteet havaittujen puutteiden korjaamiseksi. Palveluntuottajan tulee seurata omavalvonnan toteutumista muun muassa asiakas-ja henkilöstöpalautteen avulla. Seurantatiedot ja niiden perusteella tehdyt toimenpiteet on julkaistava neljän kuukauden välein internetsivuilla tai asiakkaille suunnatuilla tiedotteilla.
Savaksella on ollut johtamisen ja toiminnan ohjauksen tukena jo pitkään käytössä sosiaali-ja terveydenhuollon laatujärjestelmä, jossa omavalvonnan keskeiset elementit ovat olleet mukana. Näin ollen omavalvonta on ollut vahvalla pohjalla jo ennen valvontalain voimaantuloa. Keräämme systemaattisesti palautetta asiakkailta, läheisiltä ja sidosryhmiltä ja hyödynnämme palautetta palvelun kehittämisessä.
Laatupoikkeamien tunnistaminen ja niiden korjaava käsittely on jokaisen työntekijän työtä. Poikkeamiin suhtaudumme kehittävällä asenteella: mitkä korjaavat toimenpiteet varmistavat onnistumisen seuraavalla kerralla. Teemme laajaa riskinarviointia säännönmukaisesti läpi koko organisaation, jotta mahdollisiin riskeihin mm. asiakasturvallisuudessa pystytään puuttumaan jo ennakollisesti tai varhaisessa vaiheessa.
Kattavalla itsearvioinnilla tarkastelemme toimintaamme kaikilla tasoilla tunnistaaksemme kehityskohteet laatuvaatimuksiin nähden. Erityisen vahvana omavalvonnan käytäntönä on vuotuiset johdon katselmukset, joissa johto yhdessä yksiköiden työryhmien kanssa arvioi toiminnan laatua ja tavoitteiden saavuttamista. Savaksella on koulutettuja sisäisiä auditoijia, jotka suorittavat auditointeja yksiköissä oman työnsä ohessa. Sisäisen auditoinnin tavoitteena on varmistaa, että organisaation toiminta täyttää sille asetetut tavoitteet ja vaatimukset.
Avoimuus on Savaksen keskeinen arvo, ja haluamme edistää läpinäkyvyyttä toimintamme laadun suhteen. Palaute, erityisesti korjaava palaute, on meille arvokasta. Omavalvonta toimii eräänlaisena kompassina, joka varmistaa, että asiakastyö toteutuu sovitun mukaisesti ja että kaikki päätökset ja toimenpiteet vievät kohti yhteistä tavoitetta – asiakkaan hyvää elämää.
Omavalvonta ei ole vain sääntöjen ja määräysten noudattamista, vaan se on jatkuva valppauden tila, jolla varmistamme toimintamme laadun ja eettisyyden. Näin takaamme, että asiakkaamme saavat parasta mahdollista hoivaa ja tukea.
Sari Kokkonen
palvelujohtaja