Neuromoninaisuus
— sivun päivitys kesken —
Neuromoninaisuus (neurodiversiteetti) on käsite, joka viittaa ihmisten ajattelun, tuntemisen ja oppimisen moninaisuuteen. Neuromoninaisuus kattaa monia erilaisia neurologisia piirteitä ja diagnooseja, kuten esimerkiksi ADHD, autismikirjo ja Touretten oireyhtymä.
Jokainen ihminen on ainutlaatuinen, ja näiden erojen ymmärtäminen auttaa meitä rakentamaan hyväksyvämpää ja moninaisempaa yhteiskuntaa. Neuromoninaisuuden kautta voimme oppia arvostamaan erilaisia näkökulmia ja lähestymistapoja, mikä rikastuttaa elämäämme ja yhteisöjämme. Kun tiedämme enemmän näistä eroista, pystymme luomaan ympäristöjä, joissa kaikilla on tilaa kasvaa ja kehittyä omana itsenään.
Neuromoninaisuuden ymmärtäminen voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että huomioimme erilaisten aistien herkkyyden, erilaiset oppimistavat ja keskittymiskyvyn tarpeet. Joillekin ihmisille rauhallinen ympäristö tai selkeät rakenteet voivat olla tärkeitä, kun taas toiset hyötyvät joustavasta toimintatavasta.
Erilaiset ajattelutavat voivat avata uusia näkökulmia ja ratkaisuja. Kun tunnemme toisiamme paremmin ja ymmärrämme, miten voimme tukea toisiamme, yhteisöllisyys ja yhteenkuuluvuuden tunne vahvistuvat.
Neuromoninaisuus työyhteisössä
Koulutus voidaan räätälöidä esihenkilöille, henkilöstöhallinnon työntekijöille, työryhmille
Työelämässä neuromoninaisuus tarkoittaa sen ymmärtämistä, että erilaiset ajattelutavat ja toimintamallit voivat olla arvokkaita voimavaroja ja innovaatioiden lähteitä. Tämän ymmärryksen avulla organisaatiot voivat rakentaa osallistavampia ja monimuotoisempia työympäristöjä, joissa jokaisella on mahdollisuus käyttää omia vahvuuksiaan ja tuoda lisäarvoa yritykselle omalla tavallaan.
Savas Akatemian neuromoninaisuus työyhteisössä koulutuksen avulla pyritään lisäämään tietoisuutta erilaisista tavoista ajatella, toimia ja kommunikoida sekä luomaan ympäristö, jossa jokainen voi hyödyntää omia vahvuuksiaan ja tuntea olevansa arvostettu. Koulutuksesta työyhteisöt saavat konkreettisia keinoja moninaisuuden huomioimiseen ja tukemiseen työssä.
Koulutuksen käytyään osallistujalla on valmiuksia:
Hyödyntää tietämystään neuromoninaisuudesta ja huomioida neurokirjon henkilön työntekoon vaikuttavia tekijöitä sekä tunnistaa heidän vahvuuksiaan ja haasteitaan.
Huomioida yksilön toimintakykyyn ja voimavaroihin vaikuttavia tekijöitä.
Käyttää työympäristön muokkauskeinoja tukemaan neurokirjon henkilön toimintakykyä yksilön ja työyhteisön tasolla.
Hyödyntää johtamistyössään neurokirjon henkilön työhyvinvointia tukevia keinoja.
Koulutukseen voi sisältyä seuraavia teemoja:
- Mitä on neuromoninaisuus?
- Eri neuromoninaisuuden muodot
- Neuromoninaisuuden näkyminen työpaikoilla
- Ennakkoluulot, myytit ja stereotypiat
- Neuromoninaisuuden huomioiminen henkilöstöhallinnon prosesseissa (rekrytointi, perehdyttäminen, työn opastus jne.)
- Neuromoninaisuus voimavarana
- Vahvuudet ja hyödyt
- Haasteet ja tarpeet
- Neurokirjon henkilön kohtaaminen
- Menetelmiä ja työkaluja esihenkilöille